Wednesday, August 24, 2011

Saya Cintakan Sampul Duit Raya, Bukan Duit Raya Part 2

Ada sesetengah rumah bagi duit syiling, ada juga yang bagi seringgit kertas..masa tu seringgit kertas memang kira tinggi la untuk budak-budak yang pergi kutip duit raya ni..aku dengan adik aku lain sikit..rumah yang kami tak kenal, mereka bagi sama seperti duit raya yang mereka beri pada budak-budak yang lain..tapi rumah yang tahu kami ni anak siapa, cucu siapa, mereka bagi lebih dari budak-budak lain..kalau masa kami tiba di rumah mereka, dan mereka tengah beri duit raya pada budak-budak lain, mereka minta kami tunggu dulu..kami pun tahu dah yang kami akan dapat lebih..

Budak-budak lain sekali datang berkumpulan..5-10 orang satu kumpulan..mungkin sebab tu dapat sikit..aku dengan adik aku berdua saja..lagipun, kami tak harap sangat pun dapat banyak..saja seronok-seronok keluar beraya..sekitar dalam kampung saja..tak pernah lintas jalan raya ke kampung seberang..dan tak pernah pun pergi rumah yang sama 2 kali untuk dapat duit raya lebih..kumpulan budak-budak yang lain bila bertembung dengan yang lain mesti akan bertanya rumah mana bagi duit banyak..dan ada juga berpakat untuk 'serang' kali kedua..

Aku dengan adik aku buat hal kami saja..tak kisah pun dan tak berminat untuk masuk campur..orang lain baru nak seronok-seronok kutip duit raya, kami dah on the way balik rumah..malas jalan jauh-jauh..lenguh..lagipun, dah makin panas..dan aku sebenarnya balik awal pun ada sebab lain juga..nak tengok cerita Ultraman Tiga, Ultraman Dyna dengan Ultraman Gaia kat tv..hahaha..masa tu gila cerita macam tu lagi...(~_^)v

Masa beraya di rumah orang, ada yang beri sampul duit raya kalau mereka letak seringgit atau 2 ringgit..kalau yang beri syiling tak ada la..ada yang beri sampul panjang, ada yang beri sampul pendek..kadang-kadang bila dapat sampul panjang dan kami buka masa on the way nak ke rumah yang lain, tengok-tengok seringgit saja..dalam hati aku berkata, "bagi sampul panjang, tapi duit seringgit, baik bubuh dalam sampul pendek.." masa tu aku tak tahu yang ada bank yang beri sampul duit raya panjang..contohnya masa tu Bank Muamalat..tapi sekarang ni aku tengok banyak dah bank bagi sampul panjang..Bank Rakyat pun dah panjang..ayah aku pun sekarang bubuh duit yang 'panjang' sikit dah..hahaha..

Masa bubuh duit raya dalam sampul dulu pun aku suggest juga pada ayah aku..kalau duit besar guna sampul panjang, kalau duit kecik guna sampul pendek dah la..biasanya perkara tu berlaku bila nak bubuh duit raya untuk sanak saudara yang miskin dan yang dah kaya..kalau miskin ayah aku bubuh lebih, kalau yang mak bapak mereka kaya, ayah aku bubuh sikit saja..

Sampul panjang dan pendek ni pun bagi perbezaan juga untuk adik aku dan aku sendiri..aku selalunya akan dapat sampul panjang dari sanak saudara sedangkan adik aku dapat sampul pendek..faham-faham saja la maksudnya..kadangkala tu pula, ada sanak saudara yang bagi sampul duit raya adik aku dan aku, dua-dua pada aku..tapi dua sampul yang berlainan jenis..ataupun yang berbeza panjang..mereka pesan, "yang ni hang punya, yang tu adik hang punya..hang silap bagi hang rugi.." kalau mereka kirim pada mak atau ayah aku pun macam tu juga kesnya..adik aku selalu jealous dengan aku..apa nak buat kan..
bersambung esok...

No comments:

Post a Comment