Thursday, August 25, 2011

Saya Cintakan Sampul Duit Raya, Bukan Duit Raya Part 3

Aku paling suka bila dapat sampul duit raya dari sanak saudara..hampir semua sanak saudara akan beri sampul duit raya..jarang sangat la yang beri duit dengan tangan saja..mesti akan ada sampul punya..yang tu yang aku tunggu-tunggu sangat tu..sampul duit raya, bukan duit raya..aku suka sampul duit raya dari sanak saudara sebab almost all of them menarik..cantik-cantik belaka..tidak kira panjang atau pendek..macam-macam jenis bank ada..sampul yang mereka beri jauh lebih cantik dari yang dapat dari rumah ke rumah dan yang aku kutip masa berjalan kutip duit raya tu..

Kegilaan aku pada sampul duit raya sehinggakan aku kutip sampul-sampul yang budak-budak lain buang lepas mereka ambil duit di dalamnya..ada yang dah hampir dengan longkang air acar pun aku kutip lagi..lap-lap dengan tisu adik aku..yang dah dipijak dan ada bekas batu tar di permukaan sampul pun aku kutip juga, asalkan tak rosak sangat..pernah juga aku jumpa sampul yang di dalamnya ada lagi duit..mungkin tercicir dari kocek budak-budak berkumpulan tu..2 ringgit kalau tak silap aku..sampul ketot warna kuning..

Aku ingat lagi tempat aku jumpa sampul tu..aku ambil sampul tu dengan duit-duitnya sekali..waktu tu aku jahil bahawa duit yang kita jumpa tidak boleh diambil sewenang-wenangnya..aduhai...tapi aku paling kecewa bila sampul yang aku jumpa itu sudak terkoyak rabak dek kerakusan budak-budak yang hanya berminat pada duit raya semata-mata tanpa mempedulikan kecantikan sesuatu sampul raya itu..lebih malang bila sampul raya itu sangat cantik..geram yang teramat sangat..begitu juga dengan sepupu-sepupu yang gemar mengoyak sampul duit raya untuk diambil wang sahaja.. 

Seingat aku, aku paling sayang satu sampul raya yang mak su aku bagi kat aku..dari Maybank..cantik yang teramat sangat..memang sampul-sampul Maybank masa aku kecik dulu antara yang tercantik dalam koleksi aku..aku simpan semuanya dalam satu kotak khas..yang aku dapat dari mak dengan ayah aku, dari rumah-rumah yang aku pergi beraya, yang aku kutip sepanjang jalan dan tepi-tepi longkang, dari sanak saudara, dari sepupu-sepupu yang buang sampul merata-rata dan dari adik aku sendiri sebab dia pun ambil duit saja..sampul dia tak minat..

Aku kumpul kesemuanya sekali..aku susun dari yang kurang cantik sampailah yang aku iktiraf sebagai yang tercantik..kotak itu masih aku simpan hingga ke hari ini..cuma koleksi aku semakin hari semakin kurang..kotak itu kini bukan lagi harta persendirian aku..tetapi telah dimilikkeluargakan oleh keluarga aku..sejak aku bersekolah di sekolah berasrama penuh, kotak itu dibuka bila-bila masa kerana sekadar ia kotak biasa saja..tidak ada kunci atau sebagainya..mak dan ayah aku akan ambil sampul dari dalam kotak itu untuk dibubuh duit apabila mendapat jemputan ke majlis-majlis kenduri..

Kini, setelah lebih 10 tahun, khazanah itu masih kekal sehingga hari ini..biarpun koleksi sampul-sampul duit raya ini tidak sesegar, tidak seindah, tidak secantik dan tidak sebanyak dulu, tetapi ia masih lagi wujud untuk aku tatap dan mengimbau kenangan aku ketika masih kanak-kanak..tidak mengapalah jika keluarga aku ingin menggunakannya untuk tujuan yang baik, asalkan jangan dikoyak-koyak koleksi berharga aku itu..perit sangat untuk aku terima..

Begitulah kisahnya "Saya Cintakan Sampul Duit Raya, Bukan Duit Raya"

Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Dan Batin dari saya dan keluarga...

No comments:

Post a Comment